SOS, hoort u mij?

Heb jij je wel eens afgevraagd hoe iemand die doof is het alarmnummer 112 kan bellen? Dat is nog niet zo makkelijk als je de centralist niet kunt verstaan. Of liever gezegd: eigenlijk niet te doen! En hoe doe je dat als je een spraakgebrek hebt? Dingen die supersimpel lijken, zijn voor sommige mensen dus helemaal niet zo simpel.


Doven en slechthorenden en mensen met een spraakgebrek kunnen sinds kort de alarmcentrale wel bereiken. Hoe? Via een app, 112NL. In de app kun je je persoonlijke gegevens vast toevoegen. Wanneer je dan in een noodsituatie hulp nodig hebt, zijn die gegevens direct zichtbaar voor de hulpdiensten. Zo kan er snel geholpen worden. Ook voor mensen die geen Nederlands of Engels spreken is dit een uitkomst.

Meer informatie vind je hier:

Dit is iets waar dove en slechthorende mensen tegenaan lopen. Maar sta je er wel eens bij stil dat het voor veel mensen met een beperking moeilijk is om ‘normaal’ mee te kunnen doen in onze samenleving? Wanneer je daar nooit mee in aanraking komt, heb je dat misschien niet eens door. Naar een festival of de kroeg in, dat is niet zo makkelijk voor iemand in een rolstoel of een slechtziende. Even lekker shoppen kan al een uitdaging zijn!

Kun je situaties in het dagelijks leven bedenken die voor iemand met een beperking lastig zijn?

Kun je er een oplossing voor verzinnen?

Wat kan jij zelf doen om ervoor te zorgen dat iedereen mee kan doen?

Let dus in het vervolg even op hoe je je fiets parkeert op de stoep: zorg dat iemand in een rolstoel er langs kan!