Als jij de baas zou zijn, zou jij dan jezelf aannemen?

Een nieuwe generatie werknemers betreedt de arbeidsmarkt. Misschien heb jij een bijbaantje, een BBL-werkplek of ben je nog helemaal niet bezig met werken. Toch behoor jij tot deze nieuwe generatie. Ben jij geboren tussen 1997 en 2015, dan ben jij Generatie Z – ook wel Gen Z genoemd. Zou jij jezelf aannemen, als jij de baas zou zijn?


De kenmerken van Generatie Z zijn anders dan die van hun ouders. Dit heeft voor een groot gedeelte te maken met dat zij de eerste generatie zijn, die volledig is opgegroeid met alle mogelijkheden van de digitale wereld. Daarnaast zijn Gen Z-ers opgegroeid in tijden van onzekerheid. Denk hierbij aan het klimaat, de recente Covid pandemie met lockdowns, de oorlog in Oekraïne en de angst voor economische terugval.

Wat is volgens jou gedrag wat past bij jouw generatie (Gen-Z)?

Gen Z kenmerken

Generatie Z staat bekend om hun indrukwekkende technologische vaardigheden. Ze zijn tenslotte opgegroeid in een wereld vol smartphones, onbeperkt toegang tot internet, (bijna) altijd en overal WIFI en sociale media. Deze groep jongeren hecht ook veel belang aan flexibiliteit en een goede balans tussen werk en privé. Daarnaast wil Generatie Z niet werken, om te werken. Ze willen impact maken met waardevol werk. Generatie Z voelt zich het meest comfortabel in een inclusieve en diverse werkomgeving. Zij staan te springen om met een verscheidenheid aan mensen samen te werken. Ze streven veelal naar geluk en kunnen moeilijk omgaan met minder prettige momenten. Dit zullen ze, ook op de werkvloer, uiten. Verder willen zij het liefst niet fulltime werken. Het leven naast werken is minstens zo belangrijk, zo niet belangrijker! 

Wat maakt jouw generatie nu interessanter dan de generaties daarvoor?

Waarom zou jij jezelf wel/niet aannemen?

Samengevat kunnen we wel stellen dat Generatie Z een generatie is die compleet anders denkt en werkt dan ooit tevoren. Dat is natuurlijk wennen voor veel werkgevers, die uit een andere generatie zijn ontstaan. Werknemers uit Generatie Z zijn volledig online, digital minded, bezig met gelijkheid, klimaat en duurzaamheid. Ze zijn argwanend, maar tegelijkertijd gedreven en ambitieus.